Aplikasi Teknologi Realiti Maya dalam Pembangunan Koswer Rumah Tradisional Melayu Terengganu

Application of Virtual Reality Technology in Developing Courseware Terengganu’s Malay Traditional House

  • Mohd Saidi Yusof
  • Che Soh Said
  • Mohammad Rusdi Mohd Nasir
  • Adnan Rozali
Keywords: pendidikan seni visual, koswer,, realiti maya, kebolehgunaan koswer

Abstract

 Kajian ini bertujuan untuk membangun dan menilai kebolehgunaan koswer realiti maya Rumah Tradisional Melayu Terengganu untuk mata pelajaran Pendidikan Seni Visual. Koswer ini dibangunkan dengan menggunakan teknologi realiti maya. Pengguna sasaran kajian ini ialah pelajar Tingkatan empat Sekolah Menengah Kebangsaan Menerong, Ajil, Hulu Terengganu, Terengganu. Reka bentuk kajian yang dilaksanakan ialah reka bentuk kajian pembangunan. Reka bentuk instruksional yang digunakan pula adalah merujuk kepada model Alessi dan Trollip. Penilaian koswer ini dilaksanakan dengan responden seramai 88 orang pelajar Sekolah Menengah Kebangsaan Menerong. Hasil kajian menunjukkan bahawa aspek kebolehgunaan koswer iaitu elemen navigasi, teknikal, interaksi dan reka bentuk antara muka adalah sesuai dan memenuhi standard kebolehgunaan perisian komputer. Oleh itu, teknologi realiti maya sesuai
digunakan bagi menghasilkan koswer Rumah Tradisional Melayu Terengganu. Selain itu, model Allesi dan Trollip sesuai digunakan dalam pembangunan koswer yang menggunakan teknologi realiti maya.

Downloads

Download data is not yet available.
Published
2019-05-01
How to Cite
Yusof, M. S., Said, C. S., Mohd Nasir, M. R., & Rozali, A. (2019). Aplikasi Teknologi Realiti Maya dalam Pembangunan Koswer Rumah Tradisional Melayu Terengganu. KUPAS SENI: Jurnal Seni Dan Pendidikan Seni, 5. Retrieved from https://ejournal.upsi.edu.my/index.php/JSPS/article/view/2273