Penggunaan Bahasa Asing dalam Buku Teks Bahasa Tamil KSSM

Authors

  • Puvaneswari Malayandy Pelajar Pascasiswazah, Fakulti Bahasa dan Komunikasi, Universiti Pendidikan Sultan Idris, 35900 Tanjong Malim, Perak, Malaysia
  • Kartheges Ponniah Fakulti Bahasa dan Komunikasi, Universiti Pendidikan Sultan Idris, 35900 Tanjong Malim, Perak, Malaysia

DOI:

https://doi.org/10.37134/jvt.vol6.2.5.2025

Keywords:

Buku Teks, Bahasa Tamil, Kata Pinjaman, KSSM, Bahasa Asing

Abstract

Kajian ini bertujuan untuk meneliti penggunaan kata pinjaman dalam buku teks Bahasa Tamil sekolah menengah. Skop kajian ini tertumpu kepada buku teks Bahasa Tamil Tingkatan 5 sahaja. Memandangkan kajian ini berbentuk analisis dokumen, ia dikategorikan sebagai kajian kualitatif dengan pendekatan deskriptif. Data yang diperoleh dianalisis dan dihuraikan secara naratif. Hasil analisis mendapati kira-kira 50 perkataan pinjaman digunakan dalam buku teks Bahasa Tamil Tingkatan 5. Daripada jumlah tersebut, hampir 90% merupakan perkataan dari Bahasa Inggeris, manakala bakinya berasal dari Bahasa Melayu. Memandangkan perkataan ini ditulis dalam aksara Roman (Inggeris dan Melayu), hanya perkataan yang ditulis dalam aksara tersebut sahaja diambil kira dalam kajian ini. Dapatan kajian mengesahkan kehadiran penggunaan bahasa asing dalam buku teks Bahasa Tamil. Justeru, kajian ini mencadangkan agar penggunaan kata pinjaman dikurangkan dan digantikan dengan kosa kata Tamil yang sesuai bagi memperkukuhkan penggunaan bahasa Tamil dalam kalangan pelajar.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Lim, K. M., & Fan, P. S. (2021). Kajian unsur budaya dalam buku-buku teks Bahasa Cina Sekolah Kebangsaan tahap tinggi. International Journal of Modern Languages and Applied Linguistics, 5(4), 1-21. Universiti Teknologi MARA.

Ratnasabapathy, P. (2020). தடம் பிறழ்ந்த தேர்வுருக்கள்: பாட நூல்களிலுள்ள தேர்வுருக்களின் பகுப்பாய்வு. Journal of Tamil, 1(2), 1-12.

Uma Publications. (2020). Buku Teks Bahasa Tamil Tingkatan 5 (Kurikulum Standard Sekolah Menengah). Kementerian Pendidikan Malaysia. ISBN 978-967-434-3033.

Zakaria, M. M., & Janan, D. (2022). Penggunaan buku teks dan penerimaan ilustrasi dalam kalangan guru dan murid: Pendekatan kualitatif dan kuantitatif. Journal of Research, Policy & Practice of Teachers and Teacher Education, 12(1), 80-98.

Pushpa Rani Subramani Selvan, & Mohana Dass Ramasamy. (2017). Latarbelakang kata-kata pinjaman bahasa asing di dalam bahasa Tamil. Journal JPI, 10 (Student Version). Jabatan Pengajian India, Universiti Malaya.

Md Nasir, Mohd Ridzuan & Subet, Fatimah. (2024). Pembelajaran Peribahasa Menurut Perspektif KSSM Bahasa Melayu: Analisis Menggunakan Pendekatan Semantik Inkuisitif. Pendeta Journal of Malay Language Education and Literature. 15. 81-93.

Thannimalai, T., Ponniah, K., & Nawastheen, F. (2022). Attitudes and acceptance of information and communication technology (ICT) among urban and rural teachers in teaching and facilitation. International Journal of Advanced and Applied Sciences, 9(7), 16–23.

Ketebayeva, Elmira & Kassymova, G. & Ponniah, Kartheges & Makhmut, Ailina. (2024). Impact of online language learning on psychological well-being.10.31643/2024.02.

Downloads

Published

2025-12-15

How to Cite

Malayandy, P., & Ponniah, K. . (2025). Penggunaan Bahasa Asing dalam Buku Teks Bahasa Tamil KSSM. Journal of Valartamil, 6(2), 45-49. https://doi.org/10.37134/jvt.vol6.2.5.2025