Enhancing Poetry Recitation Skills of form 4 students by rhythm recording
DOI:
https://doi.org/10.37134/jvt.vol4.2.8.2024Keywords:
Scripture, Language Skills, Reading, PoetryAbstract
Kajian ini dijalankan terhadap tajuk peningkatan kemahiran membaca puisi pelajar tingkatan empat melalui kaedah pendaftaran Sirpramanam. Pelajar menghadapi kesukaran dalam kemahiran asas bahasa seperti kemahiran membaca puisi.Kajian ini dijalankan berdasarkan dua objektif iaitu mengenal pasti masalah bacaan puisi dalam kalangan pelajar tingkatan empat dan meningkatkan bacaan puisi dalam kalangan pelajar tingkatan empat melalui pendaftaran.Kajian dilaksanakan pada berdasarkan kes demi kes. Sampel kajian ini ialah 15 orang pelajar Tingkatan empat sebagai kumpulan eksperimen dan 15 orang pelajar sebagai kumpulan kawalan dan guru Bahasa Tamil sekolah tersebut.Juga ujian pra, ujian pasca, temu bual dan pemerhatian dipilih sebagai instrumen kajian. Kajian ini dijalankan berdasarkan pendekatan kualitatif dan kuantitatif. 3 siri langkah telah dijalankan oleh pengkaji untuk mengetahui kecekapan kaedah pendaftaran. Kesimpulan kajian ini ialah kaedah merakam puisi dapat meningkatkan bacaan puisi pelajar.
Downloads
References
Kingston paul Tamburaj ,2022 THE LINGUISTIC SIGNIFICANCE OF TAMALAY IN MALAYSIA: https://mjsshonline.com/index.php/journal/article/download/446/284
Thamburaj, K. P., & Varadarajan, V. (2023). The linguistic significance of Tamalay in Malaysia. Muallim Journal of Social Sciences and Humanities, 79-97.
Thamburaj, K. P., & Sivanathan, S. (2020). Marapu vaḻi eḻututal tiṟaṉum taṟkāla eḻututal tiṟaṉum oru pārvai [A study on modern and traditional writing skill]. Muallim Journal of Social Sciences and Humanities, 141-146.
Annamalai, M. D. M. (2019). சீனி நைனா முகம்மது கவிதைகளில் திருக்குறளின் தாக்கம் (The influence of Thirukkural in Seeni Naina Muhammad’s Poems). Journal of Tamil Peraivu (தமிழ்ப் பேராய்வு ஆய்விதழ்), 8(1), 94-103.
Ferreira, G. M. D. S., & Castiglione, R. G. M. (2017). ICT in Education: personal learning environments in perspectives and practices of young people. Educação e Pesquisa, 44.
Salameh, F. A. (2012, April). Some problems students face in English poetry in Jordan: A Corpus-driven Study of Students' Responses. In International Forum of Teaching and Studies (Vol. 8, No. 2, p. 41). American Scholars Press, Inc.
Chemla, E., Charnavel, I., Dautriche, I., Embick, D., Lerdahl, F., Patel‐Grosz, P., ... & Schlenker, P. (2023). Formal Models at the Core. Cognitive Science, 47(3), e13267.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Roshaan Selvarajan
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.