Enhancing Poetry Recitation Skills of form 4 students by rhythm recording

Authors

  • Roshaan Selvarajan Student of Tamil Department, Sultan Idris Education University, 35900 Tanjong Malim, Perak, Malaysia

DOI:

https://doi.org/10.37134/jvt.vol4.2.8.2024

Keywords:

Scripture, Language Skills, Reading, Poetry

Abstract

Kajian ini dijalankan terhadap tajuk peningkatan kemahiran membaca puisi pelajar tingkatan empat melalui kaedah pendaftaran Sirpramanam. Pelajar menghadapi kesukaran dalam kemahiran asas bahasa seperti kemahiran membaca puisi.Kajian ini dijalankan berdasarkan dua objektif iaitu mengenal pasti masalah bacaan puisi dalam kalangan pelajar tingkatan empat dan meningkatkan bacaan puisi dalam kalangan pelajar tingkatan empat melalui pendaftaran.Kajian dilaksanakan pada berdasarkan kes demi kes. Sampel kajian ini ialah 15 orang pelajar Tingkatan empat sebagai kumpulan eksperimen dan 15 orang pelajar sebagai kumpulan kawalan dan guru Bahasa Tamil sekolah tersebut.Juga ujian pra, ujian pasca, temu bual dan pemerhatian dipilih sebagai instrumen kajian. Kajian ini dijalankan berdasarkan pendekatan kualitatif dan kuantitatif. 3 siri langkah telah dijalankan oleh pengkaji untuk mengetahui kecekapan kaedah pendaftaran. Kesimpulan kajian ini ialah kaedah merakam puisi dapat meningkatkan bacaan puisi pelajar.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Kingston paul Tamburaj ,2022 THE LINGUISTIC SIGNIFICANCE OF TAMALAY IN MALAYSIA: https://mjsshonline.com/index.php/journal/article/download/446/284

Thamburaj, K. P., & Varadarajan, V. (2023). The linguistic significance of Tamalay in Malaysia. Muallim Journal of Social Sciences and Humanities, 79-97.

Thamburaj, K. P., & Sivanathan, S. (2020). Marapu vaḻi eḻututal tiṟaṉum taṟkāla eḻututal tiṟaṉum oru pārvai [A study on modern and traditional writing skill]. Muallim Journal of Social Sciences and Humanities, 141-146.

Annamalai, M. D. M. (2019). சீனி நைனா முகம்மது கவிதைகளில் திருக்குறளின் தாக்கம் (The influence of Thirukkural in Seeni Naina Muhammad’s Poems). Journal of Tamil Peraivu (தமிழ்ப் பேராய்வு ஆய்விதழ்), 8(1), 94-103.

Ferreira, G. M. D. S., & Castiglione, R. G. M. (2017). ICT in Education: personal learning environments in perspectives and practices of young people. Educação e Pesquisa, 44.

Salameh, F. A. (2012, April). Some problems students face in English poetry in Jordan: A Corpus-driven Study of Students' Responses. In International Forum of Teaching and Studies (Vol. 8, No. 2, p. 41). American Scholars Press, Inc.

Chemla, E., Charnavel, I., Dautriche, I., Embick, D., Lerdahl, F., Patel‐Grosz, P., ... & Schlenker, P. (2023). Formal Models at the Core. Cognitive Science, 47(3), e13267.

Downloads

Published

2023-12-26

How to Cite

Selvarajan, R. (2023). Enhancing Poetry Recitation Skills of form 4 students by rhythm recording. Journal of Valartamil, 4(2), 33–35. https://doi.org/10.37134/jvt.vol4.2.8.2024