Tahap Salah Laku Disiplin Pelajar Sekolah-Sekolah Negeri Kedah

Level of Disciplinary Misbehaviour among Students in Kedah

  • Zainol Abidin Ishak Universiti Pendidikan Sultan Idris, Tanjong Malim, Perak, Malaysia
  • Mohammad Nasir Bistamam Universiti Pendidikan Sultan Idris, Tanjong Malim, Perak, Malaysia
  • Mohd Noor Saper Universiti Pendidikan Sultan Idris, Tanjong Malim, Perak, Malaysia
Keywords: masalah salah laku disiplin, sekolah

Abstract

Kajian ini bertujuan untuk melihat tahap salah laku disiplin sampel di sekolah lokasi bandar dan luar bandar di Kedah yang dipilih secara rawak bertujuan. Sampel terdiri daripada 542 orang. Data dikumpul menggunakan Instrumen Remaja Salah Laku Disiplin (IRSLD). Nilai kesahan dan kebolehpercayaan IRSLD salah laku disiplin dengan nilai alpha .92. Dapatan kajian ini menunjukkan tahap salah laku pelajar bandar dan luar bandar di Kedah berada pada tahap sederhana tinggi diikuti ringan dan berat. Pelajar lelaki lebih tinggi terlibat dengan salah laku disiplin berbanding perempuan. Manakala lokasi luar bandar lebih tinggi terlibat dengan salah laku disiplin berbanding dengan sampel perempuan.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abdullah Al-Hadi Muhamed, Ruzumah Baharudin, Rumaya Johari, Mansor Abu Talib, Tan Jo-Pei, Asnarulkhadi Abu Samah & Amna Md. Noor. (2001). Laporan akhir kajian salah laku di kalangan pelajar sekolah menengah dan rendah: Implikasi untuk Polisi. Serdang: Fakulti Ekologi Manusia, Universiti Putra Malaysia.

Akma Abd. Hamid, & Bhasah Abu Bakar. (2005). Stres di kalangan pelajar-pelajar bermasalah di sekolah menengah. Prosiding Seminar Pendidikan. Hotel Shangri La, Pulau Pinang (hh. 732-739).

Alexander, K.,D. Entwisle, and N. Kabbani. (2001). The dropout process in life course perspective: Early risk factors at home and school. Teachers College Record.

Aminuddin Bin Hehsan & Siti Noor Binti Muhamad. (2010). Tahap disiplin pelajar sekolah masa kini: Satu kajian di Maahad Ahmadi Tanah Merah. Fakulti Pendidikan, Universiti Teknologi Malaysia.

Aslina Binti Ahmad. (2013). Kesan intervensi psiko-pendidikan terhadap tingkah laku murid sekolah menengah oleh guru bimbingan dan kaunseling. Tesis Ph.D. Fakulti Pendidikan Universiti Malaya: Kuala Lumpur.

Asmah Ali, & Zulekha Yusof. (2004). Salah laku sosial remaja kini: cabaran dan penyelesaian. Kertas kerja yang dibentangkan dalam Seminar Pembangunan Keluarga Kebangsaan, Universiti Malaya, Kuala Lumpur.

Azizah Lebai Nordin. (2002). Masalah disiplin di kalangan remaja. (Tesis Ph. D, Fakulti Pendidikan, Universiti Malaya, Kuala Lumpur.

Azizi Yahaya & Mohd Sofie Bahari. (2010). Journal gaya asuhan ibu bapa remaja terhadap tingkah laku. Fakulti Pendidikan, Universiti Teknologi Malaysia.

David P. Farrington (2010). The Future of Crime Prevention: Developmental and Situational Strategies Brandon C. Welsh School of Criminology and Criminal Justice. Northeastern University Institute of Criminology Cambridge University Prepared for National Institute of Justice.

Bahagian Sekolah. (2011). Laporan salah laku murid Sistem Salah laku Disiplin Murid (SSDM). Kementerian Pelajaran Malaysia. Kuala Lumpur.

Kementerian Pelajaran Malaysia. (2010). Kementerian Pelajaran Malaysia; Kuala Lumpur.

Badrulzaman bin Baharom. (2006). Persekitan keluarga dan kesannya terhadap tingkah laku devian remaja di daerah Pontian, Johor. Sarjana Pendidikan (Psikologi Pendidikan) UTM Joint Submission on the Green Paper on Vulnerable Children, 2012).

Liong Lian Tai. (2006). Masalah disiplin murid di salah sebuah sekolah rendah luar bandar di daerah Sarikei. Kertas kerja yang dibentangkan dalam Seminar Penyelidikan Pendidikan: Penyelidikan Pendidikan Ke Arah Pemantapan Proses Pengajaran dan Pembelajaran, Institut Perguruan Rajang, Sarawak.

Mohd Anuar Abdul Rahman & Norshahril Abdul Hamid. (2012). Kesan persekitaran terhadap pembangunan emosi pelajar di Fakulti Pendidikan. Faculty of Education, Universiti Teknologi Malaysia: Johor, Malaysia

Mohamad Faizal Mohamad dan Mohd Zaki Ishak. (2014). Gejala hubungan seks dalam kalangan pelajar: Kajian kes. Fakulti Psikologi dan Pendidikan: Uiversiti Malaysia Sabah.

Muhammed Sharif Mustaffa & Suria Abd Jamil. (2012). Mengenal pasti punca-punca masalah ponteng di kalangan pelajar sekolah rendah: satu kajian kes. Faculty Pendidikan: Universiti Teknologi Malaysia.

Nadler N. J. (1979). Quantitation and resolution in electron microscope radioautography. J Histochem Cytochem.

Rafidah Aga Mohd Jaladin. (2008). Pendidikan kaunselor di Malaysia: cabaran dan harapan. Dalam Nik Azis Nik Pa, & Noraini Idris (Penyt.), Perjuangan memperkasakan pendidikan di Malaysia: Pengalaman 50 tahun merdeka (hh. 466-489). Kuala Lumpur: Utusan Publications.

Skinner, B.F. (1938). The behaviourism of organism. New York: Appleton Century Crofts.

Tattum, G,. (1986). Accumulation of problems in social functioning in young adulthood. Journal of Personality and Social Psychology, 69, 381-391.

Wilson, K. Asbridge, M.Kisely, S. & Langille, D. (2010). Association of risk of depression with sexual risk taking among adolescents in Nova Scotia high schools. The Canadian Journal of Psychiatry,55 (9), 577-585.

Wolf, R.M. (1988). Questionnaires. In Keeves, J.P. (Eds.) Educational Research. Methodology and Measurement: An International Handbook. Oxford: Pergamon Press, 478–482.

Yohan Kurniawan (2011). Permasalahan moral. Center for Language Studies and Generic Development Universiti Malaysia Kelantan.
Published
2017-10-16
How to Cite
Ishak, Z. A., Bistamam, M. N., & Saper, M. N. (2017). Tahap Salah Laku Disiplin Pelajar Sekolah-Sekolah Negeri Kedah. EDUCATUM Journal of Social Sciences, 3(1), 41-50. Retrieved from https://ejournal.upsi.edu.my/index.php/EJOSS/article/view/102