Keindahan seni manik etnik Lun Bawang di Lawas, Sarawak

The beauty of the Lun Bawang beads society in Lawas, Sarawak

  • Mohamad NurHanif Hazman Fakulti Seni, Komputeran & Industri Kreatif, Universiti Pendidikan Sultan Idris, Tanjong Malim, Perak, Malaysia
  • Harozila Ramli Fakulti Seni, Komputeran & Industri Kreatif, Universiti Pendidikan Sultan Idris, Tanjong Malim, Perak, Malaysia
  • Tajul Shuhaizam Said Fakulti Seni, Komputeran & Industri Kreatif, Universiti Pendidikan Sultan Idris, Tanjong Malim, Perak, Malaysia
Keywords: keindahan, kearifan lokal, Lun Bawang, manik

Abstract

Kajian ini memfokuskan kepada keindahan seni manik etnik Lun Bawang di Lawas, Sarawak menerusi penghasilan kraf manik seramik dari segi olahan, penggunaan bahan, mereka corak dan proses penghasilannya. Cetusan idea kajian ini terhasil bertujuan untuk mengangkat seni manik etnik Lun Bawang ini ke peringkat lebih tinggi dan memberi pendedahan kepada etnik untuk memperlihatkan kearifan lokal etnik ini mampu mempengaruhi kreativiti seni manik di Sarawak. Keunikan kraf manik etnik Lun Bawang ini sebenarnya terletak pada reka corak motifnya yang digunakan, bahan serta cara penghasilannya. Motif-motif tradisional etnik ini digambarkan dan diinterpretasikan pada permukaan manik berfungsi untuk mencerminkan identiti dan kebudayaan etnik Lun Bawang dan memberi simbolik estetika yang tinggi serta keindahan pada manik tersebut. Kaedah kualitatif menerusi pendekatan historikal telah membuktikan bahawa masyarakat setempat bijak mengadaptasikan sumber alam dan identiti etnik mereka dalam penghasilan seni manik ini. Nilai keindahan apreasasi etnik Lun Bawang ini terhadap penghasilan seni manik dalam budaya mereka adalah satu refeleksi kearifan lokal terhadap ketelitian observasi tentang fungsi dan sifat bahan alam sebagai bahan utama bagi penghasilan objek seni terutama manik.

 Abstract

This study focuses on the beauty of Lun Bawang ethnic beads in Lawas, Sarawak through the manufacture of ceramic bead crafts in terms of processing, material use, design and production process. The idea of ​​this study was aimed at elevating Lun Bawang's bead art to a higher level and exposing the ethnic group to show that local ethnic wisdom could influence the creativity of the bead art in Sarawak. The uniqueness of Lun Bawang's ethnic bead crafts is actually based on the design of the motif used, its materials and its means of production. These traditional ethnic motifs depicted and interpreted on the bead surface serve to reflect the Lun Bawang ethnic identity and culture and provide a high aesthetic symbolism and beauty to the bead. Qualitative methods through historical approaches have proven that local people are wise to adapt their natural source and ethnic identity to the production of these bead art. The value of Lun Bawang's ethnic aesthetic appeal to the production of bead art in their culture is a reflection of local wisdom on the observational study of the function and nature of natural materials as a key ingredient for the production of art objects especially beads.

 

Keyword: beuty, local culture, Lun Bawang, beads

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bell Su’ut. (2014). Estetika “Bakad” etnik Lun Bawang Lawas, Sarawak: Satu kelansungan pendidikan informal. Tanjung Malim: Universiti Pendidikan Sultan Idris.

Harozila Ramli, Tajul Shuhaizam, Mohamad NurHanif Hazman.2019. The Beauty of Tritik Technique in Creating Batik-textile Pattern Designs. Jornoul Of Advanced Research In Dynamical And Control System(JARDCS). Vol. 11, 05-Special Issue.

Harozila Ramli, Tajul Shuhaizam,Mohamad Zaihidee Arshad.2019. Symbolism of 'Keleput' Art and Intellectual Value of Penan Heritage Craft in Sarawak. Jornoul Of Advanced Research In Dynamical And Control System(JARDCS). Vol. 11, 05-Special Issue.

Harozila Ramli, Tajul Shuhaizam, Salwa Jamaldin, Mohamad NurHanif Hazman.2019. The Impact Of A Learning Module Based On Adobe Photoshop On The Teaching And Learning Of Batik Pattern. International Journal Of Innovation , Creativity And Change. Vol.6 Isssue 2.

Ibrahim Abu Shah. (1991). Industri Kecil Dan Sederhana Sarawak. Perpustakaan Negara Malaysia. Kuala Lumpur: Dewan Bahas Dan Pustaka.

Koleksi Manik Lun Bawang. Diperoleh pada 10Oktober 2019 daripada:
http://nicitoden.blogspot.com/2013/12/koleksi-manik-puak-lun-bawang.html

Mohamad Yusof Kasim. (2002). Sabah Dan Sarawak Dalam Arus Globalisasi. Bangi :Universiti Kebangsaan Malaysia.

Meechang Tuie. (1995). Etnik Lun Bawang Sarawak suatu pengenalan. Kuching: Desktop Publishing Sdn.Bhd.

Pengenalan Lun Bawang. Diperoleh pada 9 September 2019 daripada:
http://mypmbudayaetnik.blogspot.com/2018/01/pengenalan-lun-bawang-membawa maksud.html

Suku Kaum Lun Bawang. Diperoleh pada 11 Oktober 2019 daripada:
http://limbangku.blogspot.com/2011/01/history-info-bout-my-suku-kaum-lun.html

Sejarah Sarawak. Diperoleh pada 8 September 2019 daripada:
https://mohdharmanmdrodzi.wordpress.com/mata-pelajaran-kajian-tempatan/topik-2-sejarah-sarawak/
Published
2020-05-29
How to Cite
Hazman, M. N., Ramli, H., & Said, T. S. (2020). Keindahan seni manik etnik Lun Bawang di Lawas, Sarawak. EDUCATUM Journal of Social Sciences, 6(1), 33-42. Retrieved from https://ejournal.upsi.edu.my/index.php/EJOSS/article/view/3721