Program dinamik pendidikan tinggi: Micro-Credential, hala tuju pendidikan negara

Authors

  • Zainuddin Ibrahim Universiti Teknologi MARA, Jalan Ilmu 1/1, 40450 Shah Alam, Selangor, Malaysia
  • Ahmad Razi Ramli Universiti Teknologi MARA, Jalan Ilmu 1/1, 40450 Shah Alam, Selangor, Malaysia
  • Mohd Idzwan Mohd Salleh Universiti Teknologi MARA, Jalan Pulau Indah Au10/A, Puncak Perdana, 40150 Shah Alam, Selangor, Malaysia
  • Suriyani Arifin Universiti Teknologi MARA, Jalan Ilmu 1/1, 40450 Shah Alam, Selangor, Malaysia
  • Sharifah Aliman Universiti Teknologi MARA, Jalan Ilmu 1/1, 40450 Shah Alam, Selangor, Malaysia

DOI:

https://doi.org/10.37134/ejoss.vol11.sp2.2.2025

Keywords:

Micro-Credential (MC), Quality Verification Centre (QVC), Malaysian Qualifications Agency (MQA), Model Pengumpulan (Stacking Model)

Abstract

Artikel ini membincangkan potensi program micro-credential dalam membentuk satu kerangka baharu pendidikan tinggi yang lebih fleksibel, responsif, dan dinamik. Dalam landskap persaingan yang semakin mencabar, universiti-universiti di Malaysia perlu meneroka pendekatan inovatif yang boleh menyesuaikan diri dengan keperluan industri serta kecenderungan pelajar. Micro-credential yang dikawal selia oleh MQA melalui Quality Verification Centre (QVC) memberikan peluang kepada pelajar untuk membentuk laluan pembelajaran tersendiri melalui penggabungan kursus-kursus bersifat modular dan boleh dikumpulkan (stackable). Kajian ini menggunakan kaedah analisis dokumen untuk meneliti amalan terbaik dari negara maju, potensi pelaksanaan di Malaysia serta cabaran yang perlu diatasi bagi memastikan kejayaan inisiatif ini.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Kementerian Pendidikan Tinggi Malaysia. (2023). Statistik Pendidikan Tinggi 2023. https://www.mohe.gov.my

Malaysian Qualifications Agency. (2020). Guidelines to Good Practices: Micro-Credentials. MQA.

New Zealand Qualifications Authority. (2020). Micro-credentials. https://www.nzqa.govt.nz

Oliver, B. (2019). Making micro-credentials work for learners, employers and providers. Deakin University. https://dteach.deakin.edu.au

Shah, A., & Nair, C. S. (2021). Rethinking higher education in the post-COVID era: Embracing micro-credentials. International Journal of Educational Management, 35(7), 1483–1495.

UNESCO. (2021). Understanding the Impact of Micro-Credentials on Lifelong Learning and Employability. https://unesdoc.unesco.org

World Economic Forum. (2020). The Future of Jobs Report. https://www.weforum.org/reports/the-future-of-jobs-report-2020

Downloads

Published

2025-08-21

How to Cite

Ibrahim, Z., Ramli, A. R., Mohd Salleh, M. I., Arifin, S., & Aliman, S. (2025). Program dinamik pendidikan tinggi: Micro-Credential, hala tuju pendidikan negara. EDUCATUM Journal of Social Sciences, 11(SPECIAL ISSUE 2), 12-16. https://doi.org/10.37134/ejoss.vol11.sp2.2.2025

Most read articles by the same author(s)