Program dinamik pendidikan tinggi: Micro-Credential, hala tuju pendidikan negara
DOI:
https://doi.org/10.37134/ejoss.vol11.sp2.2.2025Keywords:
Micro-Credential (MC), Quality Verification Centre (QVC), Malaysian Qualifications Agency (MQA), Model Pengumpulan (Stacking Model)Abstract
Artikel ini membincangkan potensi program micro-credential dalam membentuk satu kerangka baharu pendidikan tinggi yang lebih fleksibel, responsif, dan dinamik. Dalam landskap persaingan yang semakin mencabar, universiti-universiti di Malaysia perlu meneroka pendekatan inovatif yang boleh menyesuaikan diri dengan keperluan industri serta kecenderungan pelajar. Micro-credential yang dikawal selia oleh MQA melalui Quality Verification Centre (QVC) memberikan peluang kepada pelajar untuk membentuk laluan pembelajaran tersendiri melalui penggabungan kursus-kursus bersifat modular dan boleh dikumpulkan (stackable). Kajian ini menggunakan kaedah analisis dokumen untuk meneliti amalan terbaik dari negara maju, potensi pelaksanaan di Malaysia serta cabaran yang perlu diatasi bagi memastikan kejayaan inisiatif ini.
Downloads
References
Kementerian Pendidikan Tinggi Malaysia. (2023). Statistik Pendidikan Tinggi 2023. https://www.mohe.gov.my
Malaysian Qualifications Agency. (2020). Guidelines to Good Practices: Micro-Credentials. MQA.
New Zealand Qualifications Authority. (2020). Micro-credentials. https://www.nzqa.govt.nz
Oliver, B. (2019). Making micro-credentials work for learners, employers and providers. Deakin University. https://dteach.deakin.edu.au
Shah, A., & Nair, C. S. (2021). Rethinking higher education in the post-COVID era: Embracing micro-credentials. International Journal of Educational Management, 35(7), 1483–1495.
UNESCO. (2021). Understanding the Impact of Micro-Credentials on Lifelong Learning and Employability. https://unesdoc.unesco.org
World Economic Forum. (2020). The Future of Jobs Report. https://www.weforum.org/reports/the-future-of-jobs-report-2020
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Zainuddin Ibrahim, Ahmad Razi Ramli, Mohd Idzwan Mohd Salleh, Suriyani Arifin, Sharifah Aliman

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.


