PENGETAHUAN KANAK-KANAK TADIKA TENTANG AWAL PECAHAN

KINDERGARTEN CHILDREN’S KNOWLEDGE OF EARLY FRACTIONS

Authors

  • Fan Siong Peng Institut Pendidikan Guru Kampus Sultan Mizan
  • Wan Kamsiah Wan Ahmad Institut Pendidikan Guru Kampus Sultan Mizan
  • Noraini Idris Universiti Pendidikan Sultan Idris

Keywords:

awal pecahan, pengetahuan sosial, pengetahuan fizikal, pengetahuan logikal, early fractions, social knowledge, physical knowledge, logical knowledge

Abstract

Kajian ini bertujuan menghuraikan pengetahuan sosial, pengetahuan fizikal dan pengetahuan logikal tentang awal pecahan ke atas tiga orang kanak-kanak berumur enam tahun. Teknik pengumpulan data yang digunakan ialah temu duga klinikal. Data dianalisis secara berperingkat iaitu transkripsi temu duga, analisis dalam kes dan analisis merentasi kes. Dari segi pengetahuan sosial, kajian mendapati bahawa kanak-kanak tahu menggunakan enam istilah iaitu kosong, penuh, separuh, banyak, sedikit dan sama banyak bagi menjelaskan awal pecahan. Dari segi pengetahuan fizikal, kanak-kanak boleh memisahkan lima biji cip berwarna kepada dua kumpulan, melipat kertas A4 kepada empat bahagian dan mengguntingnya sama besar untuk membentuk dua kumpulan. Bagi pengetahuan logikal pula, kanak-kanak boleh membanding banyak-sedikit dan besar-kecil. Hasil kajian ini diharap dapat membantu guru tadika mengambil kira pengetahuan sosial, fizikal dan logikal dalam menyampaikan pelajaran tentang awal pecahan supaya pengetahuan awal pecahan kanak-kanak dapat dibina dengan lebih menyeluruh.

This study aims to describe the social knowledge, knowledge of the physical and logical knowledge about the early fractions of three children aged six years. Data collection techniques used were clinical interviews. Data were analyzed using the transcription of the interview stages, the analysis in the case and cross-case analysis. In terms of social knowledge, the study found that children know how to use six terms of empty, full, half, many, little and as much to explain the early fractions. In terms of physical knowledge, children can separate the five seed colored chips into two groups, fold A4 paper into four equal parts and cutting to form two groups. For logical knowledge, the children can compare a lot of little and big-small. This study seeks to help kindergarten teachers takes into account the social, physical and logical in delivering lessons on early fractions that foreknowledge fraction of children could be built with more comprehensive.

Downloads

Download data is not yet available.

Downloads

Published

2012-12-07

How to Cite

Siong Peng, F., Wan Ahmad, W. K., & Idris, N. (2012). PENGETAHUAN KANAK-KANAK TADIKA TENTANG AWAL PECAHAN: KINDERGARTEN CHILDREN’S KNOWLEDGE OF EARLY FRACTIONS. Jurnal Pendidikan Awal Kanak-Kanak Kebangsaan, 1, 17–39. Retrieved from https://ejournal.upsi.edu.my/index.php/JPAK/article/view/751