PEMBANGUNAN DAN PENGUJIAN MODUL INTERVENSI MEMBACA BAHASA MELAYU PRASEKOLAH

DEVELOPMENT AND INTERVENTION OF BAHASA MELAYU READING MODULE FOR KINDERGARTEN CHILDREN

Authors

  • Kamisah Buang Institut Pendidikan Guru
  • Rohaty @ Rohatiah Mohd Majzub Universiti Kebangsaan Malaysia

Keywords:

pembangunan dan pengujian modul, intervensi membaca, prasekolah, development and testing modules, reading intervention, preschool

Abstract

Tujuan kajian ini adalah untuk membina satu set modul intervensi membaca dan menguji modul dengan melibatkan pembelajaran membaca menggunakan teknologi maklumat (ICT) dalam kalangan murid prasekolah. Objektif pengujian modul adalah untuk mengenal pasti tahap perkembangan kemahiran membaca Bahasa Melayu dan meninjau perbezaan antara kumpulan kawalan dengan kumpulan eksperimen menggunakan kaedah kuasi-eksperimental. Sampel kajian terdiri daripada 100 orang murid yang mewakili populasi murid prasekolah di Bandar Tenggara, Johor. Dapatan kajian menunjukkan bahawa kedua-dua kumpulan eksperimen menunjukkan tahap perkembangan yang lebih baik selepas ujian pasca dijalankan. Perkembangan pencapaian kemahiran membaca bagi kumpulan eksperimen ini jelas menggambarkan tahap kesediaan membaca dalam kalangan murid. Guru-guru yang terlibat dalam program intervensi membaca disarankan untuk menggunakan modul ini supaya dapat memberi cadangan penambahbaikan dan pengubahsuaian.

The purpose of this study was to develop a set of modules and test interventions to read involves learning to read module with using information technology (ICT) among pre-schoolers. The objective of module testing is to identify the development of English reading skills and explore the difference between the control and experimental groups using quasi-experimental methods. The study sample consisted of 100 students who represent populations that pre-schoolers in East City, Johor. The results showed that both the experimental group showed better growth after post-run test. Development of reading skills for the achievement of this experiment clearly illustrates the level of readiness among students. Teachers involved in reading intervention program is recommended to use this module in order to provide recommendations for improvement and modification.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Downloads

Published

2012-12-21

How to Cite

Buang, K., & Mohd Majzub, R. @ R. (2012). PEMBANGUNAN DAN PENGUJIAN MODUL INTERVENSI MEMBACA BAHASA MELAYU PRASEKOLAH: DEVELOPMENT AND INTERVENTION OF BAHASA MELAYU READING MODULE FOR KINDERGARTEN CHILDREN. Jurnal Pendidikan Awal Kanak-Kanak Kebangsaan, 1, 65–86. Retrieved from https://ejournal.upsi.edu.my/index.php/JPAK/article/view/754