KESUSASTERAAN DAN PERANAN PUISI DALAM KEHIDUPAN KANAK-KANAK

THE ROLE OF LITERATURE AND POETRY IN CHILDREN’S LIVES

Authors

  • Ani Haji Omar Universiti Pendidikan Sultan Idris

Keywords:

kesusasteraan kanak-kanak, seni kreatif bahasa, fenomena kehidupan, manusia dan kemanusiaan, teori SPB4L/4K, children's literature, creative art language, the phenomenon of life, man and humanity, theory SPB4L/4K

Abstract

Perkara yang perlu ada di dalam kesusasteraan kanak-kanak mestilah sesuai dengan perkembangan psikologi mereka bukan berdasarkan kehendak orang dewasa. Sehubungan dengan itu, berdasarkan kajian teks, artikel ini mengetengahkan sekumpulan puisi kanak-kanak berjudul Dari Jendela Terbuka karya Anis terbitan Penerbit Universiti Pendidikan Sultan Idris (2009) sebagai hasil seni kreatif bahasa yang mengungkapkan pelbagai fenomena kehidupan berdasarkan sensitiviti dan kreativiti pengarang. Penelitian akan berfokus kepada tiga unsur utama yang membina kreativiti dalam pengajaran dan pembelajaran bahasa serta kesusasteraan itu. Pertama, seni bahasa yang menjadi alat pengucapan pengarang. Kedua, isi iaitu fenomena kehidupan yang menyangkut persoalan manusia, kemanusiaan, dan ketiga kreativiti iaitu, cara penampilan bakat pengarang melalui gaya penciptaan. Ketiga-tiga fokus utama ini akan dikaitkan dengan teori pemikiran bersepadu iaitu Teori Sistem Pemikiran Bersepadu 4L/4K (SPB4L/4K) yang sesuai diaplikasikan di dalam pengajaran dan pembelajaran bahasa dan kesusasteraan Melayu.

Things to have in children's literature should be suitable to their psychological development is not based on the needs of adults. Accordingly, based on text analysis, this article highlights a group of nursery rhymes titled From Open Windows Publisher derivative works Anis Sultan Idris Education University (2009) as a result of creative art which expresses the language based on the sensitivity of various phenomena of life and creativity of the author. Research will focus on three key elements that build creativity in the teaching and learning of languages and literature. First, the art of speaking the language became a tool author. Second, the content of the question concerning the phenomenon of human life, humanity, and all the creativity that is, the way the author of talent through the creation of style. The three main focus will be linked to the theory of integrated thinking that 4L/4K Integrated Systems Thinking Theory (SPB4L/4K) would be applied in the teaching and learning of Malay language and literature.

Downloads

Download data is not yet available.

Downloads

Published

2012-12-21

How to Cite

Haji Omar, A. (2012). KESUSASTERAAN DAN PERANAN PUISI DALAM KEHIDUPAN KANAK-KANAK: THE ROLE OF LITERATURE AND POETRY IN CHILDREN’S LIVES. Jurnal Pendidikan Awal Kanak-Kanak Kebangsaan, 1, 87–121. Retrieved from https://ejournal.upsi.edu.my/index.php/JPAK/article/view/755