Pencapaian Muraja’ah hafazan Al-Quran pelajar TVET-Tahfiz MARA ketika menjalani latihan industri

Authors

  • Mohd Nor Azmil Abdul Kadir Jabatan Pengajian Islam, Fakulti Sains Kemanusiaan, Universiti Pendidikan Sultan Idris, 35900 Tanjung Malim, Perak, Malaysia
  • Miftachul Huda Jabatan Pengajian Islam, Fakulti Sains Kemanusiaan, Universiti Pendidikan Sultan Idris, 35900 Tanjung Malim, Perak, Malaysia

DOI:

https://doi.org/10.37134/almakrifah.vol3.1.5.2025

Keywords:

Murājaʿah, Hafazan al-Quran, TVET-Tahfiz, Latihan Industri, Teori Al-Zarnūjī

Abstract

Program TVET-Tahfiz MARA merupakan inisiatif pendidikan tinggi dwi-pengajian yang mengintegrasikan hafazan al-Quran dengan kemahiran teknikal. Namun, cabaran utama timbul apabila pelajar perlu mengekalkan konsistensi murājaʿah semasa latihan industri yang padat dan berada di luar institusi formal. Kajian ini bertujuan menjawab persoalan: (i) bagaimana pelajar melaksanakan murājaʿah sepanjang latihan industri, (ii) apakah kaedah yang digunakan, dan (iii) faktor penyokong serta penghalang yang mempengaruhi keberhasilan murājaʿah. Menggunakan reka bentuk kualitatif kajian kes, seramai enam pelajar kohort pertama TVET-Tahfiz MARA di Institut Kemahiran Mara (IKM), Lumut Perak, dipilih sebagai responden berdasarkan kaedah persampelan bertujuan (purposive sampling). Data diperoleh melalui temu bual separa berstruktur dan analisis dokumen, kemudian dianalisis secara tematik berpandukan kerangka teori al-Zarnūjī. Dapatan menunjukkan bahawa keberhasilan murājaʿah dipengaruhi oleh tiga faktor saling melengkapi: (1) dimensi kerohanian dan nilai keagamaan, (2) pengurusan kendiri serta strategi pembelajaran, dan (3) sokongan sosial dan persekitaran kerja. Kajian ini menegaskan bahawa amalan murājaʿah bukan hanya bergantung pada usaha individu tetapi memerlukan sokongan ekosistem industri yang kondusif. Secara signifikan, kajian ini menyumbang kepada literatur pendidikan tahfiz dengan menghubungkan teori klasik al-Zarnūjī dengan realiti kontemporari, di samping memberi implikasi praktikal kepada MARA dalam memperkukuh kurikulum TVET-Tahfiz serta sistem pemantauan hafazan semasa latihan industri.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Mohd Nor Azmil Abdul Kadir, Jabatan Pengajian Islam, Fakulti Sains Kemanusiaan, Universiti Pendidikan Sultan Idris, 35900 Tanjung Malim, Perak, Malaysia

    Institut Kemahiran MARA Lumut, 32040 Seri Manjung, Perak, Malaysia

References

Abd Hamid, M. H., Isa, A. A. M., & Ishak, H. 2021. Faktor Pembelajaran Tahfiz Program Huffaz Profesional di Universiti Tenaga Nasional (UNITEN). Al-Irsyad: Journal of Islamic and Contemporary Issues, 6(1), 596–605.

Abdul Hafiz Bin Haji Abdullah et. al. 2005. Sistem Pembelajaran Dan Kaedah Hafazan Al-Qur’an Yang Efektif: Satu Kajian Di Kuala Lumpur Dan Terengganu. Skudai : Universiti Teknologi Malaysia

Abdul Rahman, A. 1998. Sejarah Pendidikan Islam di Tanah Melayu. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.

Ahmad Rozaini. 2020. Amalan Pembelajaran Hafazan Al-Quran Dalam Kalangan Pelajar Sekolah Menengah Kebangsaan Agama. Tesis Ph.D. Fakulti Sains Kemanusiaan, Universiti Pendidikan Sultan Idris.

Ahmad, N., & Halim, F. 2022. Spiritual Support and Workplace Adaptability Among Hafiz Students in Industrial Training. Malaysian Journal of Islamic Education, 9(2), 45–58.

Al-Azami, M. M. 2003. The History of the Qur’anic Text from Revelation to Compilation. Leicester: UK Islamic Academy.

Al-Zarnūji. S.B. 2022. Terj; Taalim al-Mutaallim Thariq at-Taallum. Kelantan: Penerbit Jabal Maraqy Sdn.Bhd.

Bakar, A., & Ismail, N. 2022. Persekitaran sosial dan motivasi pelajar tahfiz: Analisis Empirikal. Jurnal Pendidikan Islam Kontemporari, 7(2), 112–129.

Braun, V., & Clarke, V. 2006. Using Thematic Analysis in Psychology. Qualitative Research in Psychology, 3(2), 77–101.

Hayati Hussin, et al. 2021. Motivasi Intrinsik: Isu dan Cabaran dalam Mengekalkan Hafazan al-Quran dalam Kalangan Pelajar USIM. Jurnal Al-Quran & Isu-Isu Kontemporari (QIRAAT), 4(2), 75–83.

Ibn Manzur. Lisan al-Arab. Retrieved from http://arabiclexicon.hawramani.com/ibn-manzur-lisan-al-arab/

Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM). 2020. Laporan Tahunan 2020.

Jabatan Kemajuan Islam Malaysia. 2001. Tafsir pimpinan ar-Rahman kepada pengertian al-Qur’an (21st ed.). Jabatan Kemajuan Islam Malaysia.

Khadijah Riddzwan & Izuli Dzulkifli. 2023. Pelaksanaan TVET-Tahfiz Di Malaysia: Satu Pengenalan. e-Prosiding InFAZ, UNITEN, 141-155

Lincoln, Y. S., & Guba, E. G. 1985. Naturalistic Inquiry. Beverly Hills, CA: Sage Publications, Inc.

Majlis Amanah Rakyat (MARA). 2016. Manual Latihan Industri Pendidikan TVET MARA. Kuala Lumpur: Majlis Amanah Rakyat.

Mohd Razlan., et.al. 2022. Isu Dan Cabaran Pelajar Plus Tahfiz Dalam Mengekalkan Hafazan Al-Quran Di UiTM. Jurnal Pengurusan dan Penyelidikan Fatwa USIM. 27(2), 27-38.

Mohd Yusri Ibrahim. 2017. Sembang Santai Penyelidikan. Besut : Bandar Ilmu

Mohd Zin, M. 2015. Pendidikan Islam di Malaysia: Suatu Analisis Sejarah dan Perkembangan. Selangor: Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia.

Muhammad Hafizan & Mohamad Marzuqi., 2023. Faktor Keciciran Pelajar Tahfiz Al-Quran Di Malaysia. e-Prosiding InFAZ, UNITEN, 103-116.

Mustafa, N. M., & Basri, M. 2014. Perbandingan kaedah hafazan al-Quran tradisional dan moden: Satu kajian awal. Proceeding of the Social Sciences Research (ICSSR 2014), 827–834. Kota Kinabalu, Sabah, Malaysia: WorldConferences.net.

Mustaffa, N. A., Rahman, R. A., & Nordin, M. 2019. Adapting Hafazan Techniques in Non-Tahfiz Environments. Malaysian Online Journal of Educational Technology, 7(2), 12–20.

Nik Abdullah, N. M. S. A., Ab Rahim, F. N., & Muhammad Isa @ Omar, R. A. 2021. Exploring the challenges of sustaining Qur’anic memorization: A case study. Journal of Islamic Educational Research, 6(1), 1–17.

Noor Hisham Md Nawi, Nur Azuki Yusuff, Mohd Binyamin Che Yaacob dan Nasrul Hakim Salleh. 2014. Matlamat Dan Halatuju Sistem Pengajian Tahfiz Di Kelantan; Satu Pengamatan Awal. 4th International Conference and Exhibition on Islamic Education. Kota Bharu.

Nur ‘Adnin Syamil. 2023. Analisis Isu dan Strategi Dasar Lonjakan Graduan TVET Berkualiti di Institut Latihan Kemahiran Malaysia. Tesis Ph.D. Fakulti Pengurusan dan Ekonomi, Universiti Pendidikan Sultan Idris.

Othman, N. 2019. Kesahan dan Kebolehpercayaan Hafazan Al-Quran dalam Kalangan Pelajar Malaysia. Jurnal Pendidikan Islam, 4(2), 45-58.

Rahman, A. R., Zainal, N. F. A., & Yusuf, M. 2020. Adaptation and Resilience in Islamic Vocational Education. Journal of Contemporary Islamic Education, 4(3), 76–90.

Roslan, S., & Halim, A. 2020. Time Management and Academic Achievement of Tahfiz Students. International Journal of Educational Psychology, 5(2), 66–78.

Ryan, R. M., & Deci, E. L. 2000. Intrinsic and Extrinsic Motivations: Classic Definitions and New Directions. Contemporary Educational Psychology, 25(1), 54–67

Salleh, N., H. 2014. Kepuasan Majikan Terhadap Prestasi Pelajar Letika Menjalani Latihan Industri. Kertas Kajian Pengurusan Perniagaan.

Sulaiman, M. N., & Ahmad, W. Z. 2021. Social Recognition and Intrinsic Motivation Among Young Hafiz Graduates. Southeast Asia Journal of Islamic Education, 3(1), 25–41.

Waenalai, K. 2009. Pembelajaran Menghafal Al-Qur'an Di Ma'had Nahdhotul 'Ulum Yala Thailand Selatan Tahun 2009. Skripsi Tesis Sarjana, UIN Sunan Kalijaga Yogyakarta

Yusof, M. S., Abdullah, N. H., & Latif, A. A. 2018. Peer Influence in Islamic Identity Preservation among Working Hafiz. Journal of Islamic Educational Research, 2(2), 59–74.

Yusup, N., Abdul Rahim, N. F., & Borham, A. S. 2025. Murajaah in Quran memorization among Islamic students: A systematic literature review. International Journal of Modern Education, 7(1), 47–61.

Downloads

Published

2025-05-30

How to Cite

Abdul Kadir, M. N. A., & Huda, M. (2025). Pencapaian Muraja’ah hafazan Al-Quran pelajar TVET-Tahfiz MARA ketika menjalani latihan industri. AL-MAKRIFAH Journal of Knowledge and Learning in Islamic Tradition and Culture, 3(1), 54-65. https://doi.org/10.37134/almakrifah.vol3.1.5.2025