Cabaran dan Persediaan Guru Bahasa Melayu dalam Mengadaptasikan Pengajaran dan Pembelajaran pada Musim Pandemik

Authors

  • Muhammad Zamzini Mohd Zamani Fakulti Bahasa dan Komunikasi, Universiti Pendidikan Sultan Idris, 35900 Tanjong Malim, Perak, Malaysia
  • Norfaizah Abdul Jobar Fakulti Bahasa dan Komunikasi, Universiti Pendidikan Sultan Idris, 35900 Tanjong Malim, Perak, Malaysia
  • Dahlia Janan Fakulti Bahasa dan Komunikasi, Universiti Pendidikan Sultan Idris, 35900 Tanjong Malim, Perak, Malaysia
  • Khairul Nizam Hamat @ Mat Roni SMK Syeik Abdul Ghani Bidor, Perak, Malaysia

DOI:

https://doi.org/10.37134/pendeta.vol14.2.14.2023

Keywords:

cabaran, persediaan, pengajaran dan pembelajaran, Pandemik, Covid-19

Abstract

Kajian ini dijalankan bertujuan untuk mengenal pasti cabaran dan persediaan guru Bahasa Melayu dalam mengadaptasikan pengajaran dan pembelajaran pada musim pandemik. Selain itu, kajian ini turut dijalankan untuk melihat hubungan antara cabaran dan persediaan guru Bahasa Melayu dalam mengadaptasikan pengajaran dan pembelajaran pada musim pandemik. Kajian ini telah menggunakan kaedah kuantitatif deskriptif berbentuk tinjauan menggunakan borang soal selidik (Google Form). Selain itu, sampel kajian ini melibatkan seramai 80 orang guru Bahasa Melayu melibatkan 15 buah sekolah dari daerah Muallim, Batang Padang dan Hilir Perak di negeri Perak. Data yang diperoleh daripada maklum balas soal selidik dianalisis secara deskriptif menggunakan perisian Statistical Package for Social Science (SPSS). Data kajian ini juga akan dianalisis secara korelasi menggunakan korelasi Pearson mencapai objektif yang ketiga. Dapatan kajian telah menunjukkan bahawa cabaran paling utama yang hadapi oleh guru-guru Bahasa Melayu ialah salah kehadiran murid yang rendah bagi setiap kelas yang diadakan. Kajian ini juga telah mendapati bahawa guru Bahasa Melayu telah membuat persediaan yang rapi selepas sesi pengajaran dan pembelajaran berlangsung dengan mengenal pasti beberapa penambahbaikan untuk meningkatkan kualiti pengajaran secara dalam talian. Akhir sekali, kajian ini juga telah mendapati bahawa pelaksanaan pembelajaran secara dalam talian tidak memberi cabaran yang tinggi kepada guru-guru Bahasa Melayu di daerah Muallim, Batang Padang dan Hilir Perak. Diharapkan kajian ini dapat menjadi rujukan dan panduan kepada guru-guru Bahasa Melayu dalam usaha untuk meningkatkan kualiti pengajaran mereka.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ain Nur Atika Agus. (2021). Tahap pengetahuan dan kesediaan guru Bahasa Melayu dalam melaksanakan Pendekatan Terbeza dalam Pengajaran dan Pembelajaran di Rumah semasa tempoh Perintah Kawalan Pergerakan. Jurnal Pendidikan Bahasa Melayu – JPBM, 11(1), 75-87.

Ai Bing, W., & Jamaludin, K. (2021). Pembelajaran dalam talian (E-Pembelajaran) semasa pandemik Covid-19. Jurnal Dunia Pendidikan, 3(3), 408-414.

Lekhraj Rampal, M.B.B.S. & Seng, L.B., (2020). Coronavirus Disease (COVID-19) Pandemic. Med J Malaysia, 75(2), p.95.

Mohd Majid Konting. (2005). Kaedah Penyelidikan Pendidikan. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka. Edisi Kelima .

Norehan Mohd Nasir & Mahaliza Mansor. (2021). Cabaran Guru dalam Melaksanakan Pengajaran dan Pembelajaran di Rumah (PdPR): Suatu Pemerhatian Awal. Malaysian Journal of Social Sciences and Humanities (MJSSH), 6(7), 416 - 421.

Nor Fauziana Mohd Salleh. (2020). Pandemik Coronavirus (Covid-19): Pembelajaran dan Pengajaran secara Atas Talian Suatu Keperluan di Malaysia. Diakses daripada https://www.researchgate.net/publication/342886967_pandemik_coronavirus_covid-19_pembelajaran_dan_pengajaran_secara_atas_talian_suatu_keperluan_di_malaysia (23 Ogos 2021).

Norismayati Aida Idris, Anida Sarudin, Mohd. Rashid Md. Idris. (2013). Amalan guru dan penguasaan aspek ilmu linguistik dalam kalangan guru Bahasa Melayu di Perak. PENDETA: Journal of Malay Language, Education and Literature, 4, 116 - 142.

Nur Hawa Hanis Abdullah & Ghazali Darusalam. (2018). Kesediaan Guru Melaksanakan Kemahiran Berfikir Aras Tinggi dalam Pengajaran. Jurnal Kurikulum & Pengajaran Asia Pasifik (JuKu), 6(3), 22-31.

Nur Hazirah Hairia’an & Masayu Mainudin. (2020). Pengajaran dan pemudahcaraan dalam talian semasa Perintah Kawalan Pergerakan. Jurnal Pendidikan Awal Kanak-kanak Kebangsaan, 9, 18-28.

Siti Nurbaizura Che Azizan & Nurfaradilla Mohamad Nasri. (2020). Pandangan guru terhadap pembelajaran dalam talian melalui pendekatan Home Based Learning (HBL) semasa Tempoh Pandemik COVID-19. Jurnal Pendeta, 11, 46-57.

Subri, M. R., Yaakub, R., & Boheran Nudin, A. (2021). Pelaksanaan pengajaran guru cemerlang dalam mata pelajaran Bahasa Melayu ketika Pandemik COVID-19: Satu Kajian Kes. PENDETA: Journal of Malay Language, Education and Literature, 12, 21-32.

Sulastriningsih Djumingin, Andi Fatimah Yunus, Mayong Maman, Baharman & Sukardi Weda. (2021). Innovative language learning strategies during the Covid-19 pandemic at higher education. PalArchs’s Journal of Archaeology of Egypt (PJAEE), 18(8), 742-765.

Wong, Y. S., Shahlan Surat & Salleh Amat. (2022). Tekanan dan cabaran guru terhadap norma baharu semasa pandemik COVID-19 di sebuah daerah Negeri Sarawak. Malaysian Journal of Social Sciences and Humanities (MJSSH), 7(1), 230 - 239.

Yogeswary Kuppusamy & Helmi Norman. (2021). Kemahiran teknologi dan kesediaan melaksanakan pembelajaran dan pemudahcaraan dalam talian semasa era pandemik dalam kalangan guru di Sekolah Rendah Tamil. Jurnal Dunia Pendidikan, 3(1), 428-441.

Downloads

Published

2023-12-08

How to Cite

Mohd Zamani, M. Z., Abdul Jobar, N., Janan, D., & Hamat @ Mat Roni, K. N. (2023). Cabaran dan Persediaan Guru Bahasa Melayu dalam Mengadaptasikan Pengajaran dan Pembelajaran pada Musim Pandemik. PENDETA, 14(2), 172–184. https://doi.org/10.37134/pendeta.vol14.2.14.2023