Penggunaan modul pembelajaran inkuiri berasaskan projek terhadap kanak-kanak berumur 4 tahun

Use of project-based learning inquiry learning module for 4 years old children

  • Nur Najwa Mohamed Jabatan Pendidikan Awal Kanak-kanak, Fakulti Pembangunan Manusia, Universiti Pendidikan Sultan Idris, 35900 Tanjong Malim, Perak, Malaysia
  • Anis Norma Mohamad Jaafar Jabatan Pendidikan Awal Kanak-kanak, Fakulti Pembangunan Manusia, Universiti Pendidikan Sultan Idris, 35900 Tanjong Malim, Perak, Malaysia
Keywords: modul, kanak-kanak, pembelajaran, inkuiri, projek, kualitatif, module, children, learning, inquiry, project, qualitative

Abstract

Kajian ini dijalankan bertujuan melihat penggunaan modul pembelajaran inkuiri berasaskan projek terhadap kanak-kanak berumur 4 tahun dan mengetahui pengetahuan kanak-kanak dan ibu bapa tentang pembelajaran inkuiri berasaskan projek. Kajian ini menggunakan reka bentuk kualitatif yang menggunakan pendekatan kajian kes. Dalam kajian ini, terdapat empat kaedah pengumpulan data yang digunakan untuk mengumpul data bagi menjawab soalan kajian yang dikemukakan, seperti pemerhatian, temu bual, analisis dokumen dan rekod anekdot. Dalam kajian ini, seramai lima orang partisipan yang dilibatkan, dua orang kanak-kanak lelaki, dua orang kanak-kanak perempuan, serta seorang ibu daripada salah seorang kanak-kanak yang menjadi partisipan dalam kajian ini. Kajian ini dijalankan di kediaman partisipan itu sendiri yang terletak di daerah Kuala Kedah, Kedah. Instrumen yang digunakan bagi merekod data yang diperolehi ialah borang senarai semak untuk pemerhatian, rekod anekdot, dan soalan protokol temu bual. Hasil dapatan menunjukkan pembelajaran inkuiri berasaskan projek menggunakan modul ini mudah dijalankan. Dengan adanya modul ini, pembelajaran dapat dijalankan secara tidak langsung dengan kanak-kanak. Susunan modul yang teratur dan terancang dapat meningkatkan pemahaman kanak-kanak dalam sesebuah topik itu dan dapat belajar dengan berbagai aktiviti yang menyeronokkan. Kanak-kanak juga lebih bersemangat untuk menjalankan projek kerana mereka telah memahami projek yang mereka akan lakukan dengan adanya empat fasa dalam pembelajaran inkuiri berasaskan projek ini. Diharapkan kajian ini dapat menyumbang kepada semua pihak yang terlibat seperti Kementerian Pendidikan Malaysia, sekolah, guru, ibu bapa untuk menitik beratkan strategi pembelajaran yang bersesuaian bagi meningkatkan kefahaman dan minat kanak-kanak dalam pembelajaran.

This study was conducted to look at the use of project-based inquiry learning module on 4-year-old children and find out the knowledge of children and parents about project-based inquiry learning. This study uses a qualitative design that uses a case study approach. In this study there are four data collection methods used to collect data to answer the research questions submitted, such as observations, interviews, document analysis and anecdotal records. In this study a total of five participants were involved, two boys, two girls, as well as a mother from one of the children who were the participants in this study. This study was conducted at the participant’s residence itself located in the district of Kuala Kedah, Kedah. The instruments used to record the data obtained were checklist forms for observations, anecdotal records, and interview protocol questions. The findings show that project-based inquiry learning using this module is easy to carry out. With this module, learning can be carried out indirectly with children. An orderly and organized arrangement of modules can enhance children's understanding of a topic and can learn with a variety of fun activities. Children are also more enthusiastic to carry out projects because they have understood the project they will do with the four phases in inquiry learning based on this project. Therefore, it is hoped that this study can contribute to all parties involved such as the Ministry of Education Malaysia, schools, teachers, parents to emphasize the appropriate learning strategies to increase children's understanding and interest in learning.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Azizah Zain, Zaharah Osman, & Halim Masnan. (2015). Pelaksanaan modul projek penyiasatan dalam meningkatkan komunikasi kanak-kanak prasekolah. Https://www.semanticscholar.org/Paper/Pelaksanaan-Modul-Projek-Penyiasatan-Dalam-Dan-Zain/77b31eb23d47650da38efeefb14031e4d8c9cee4.

Bacotang, J. (2013). Kesan pelaksanaan Modul Literasi Awal (MULA) terhadap kemahiran literasi awal kanak- kanak taska. Jurnal Pendidikan Awal Kanak-kanak Kebangsaan, 2, 1-20.

Hazhari Ismail, Mohamad Albaree Abdul, & Iylia Mohamad. (2019). The Islamic visual art education for social development of preschool children. Jurnal Pendidikan Awal Kanak-kanak Kebangsaan, 8, (1-7). https://doi.org/http://ejournal.upsi.edu.my/index.php/JPAK

Kamarul Azmi Jasmi. (2012). Metodologi pengumpulan data dalam penyelidikan kualitatitit dalam kursus penyelidikan kualitatif siri 1 2012. Universiti Teknologi Malaya. https://www.researchgate.net/publication/293097563 Metodologi P engum pulan_Data dalam Penyelidikan Kualitatitif.

Khairul Azhar Idris. (2015, September 9). Masa depan kanak-kanak bermasalah pembelajaran. Utusan Malaysia.

Luen L. C., Mamat, N., Mohd Radzi, N. M., & Md Yassin, S. (2017). Observation instrument to evaluate early childhood educator's teaching strategies using creative arts. International Journal of Academic Research in Business and Social Sciences, 7(4).

Masayu Dzainudin, Hamidah Yamat, & Faridah Yunus. (2018). Emerging young children’s thinking through social and cognitive development in the project approach. Creative Commons Attribution International License (CC BY 4.0), 9, 2137–2147.

Mohd Nazir Md Zabid. (2010). Problem-based learning on students critical thinking skills in teaching business education in Malaysia: A literature review. American Journal of Business Education (AJBE), 3(6), 19-32. https://doi.org/10.19030/ajbe.v3i6.436

Mohd Syaubari Othman, & Ahmad Yunus Kassim. (2017). Isu dan permasalahan (pdp) pelaksanaan kemahiran berfikir aras tinggi (KBAT) dalam amalan pengajaran guru menurut pandangan Ibn Khaldun. Fakulti Sains Kemanusiaan, Universiti Pendidikan Sultan Idris, Perak, Malaysia.

Nachiappan, S., Julia, I. P., Abdullah, N., Sehgar, S. C., Suffian, S., & Sukri, N. A. (2019). Pelaksanaan kemahiran berfikir aras tinggi oleh guru dalam pengajaran dan pembelajaran di tadika. Jurnal Pendidikan Awal Kanak-kanak Kebangsaan, 8, 24-32. https://ejournal.upsi.edu.my/index.php/JPAK/article/view/3154

Nor Ashikin Mohd Yusop, Norazizah Abdul Rahman, Sopiah Md Yassin, & Zainiah Mohamed Isa. (2018). Penyiasatan secara inisiatif kanak-kanak menerusi pendekatan projek. Jurnal Pendidikan Awal Kanak-kanak Kebangsaan, 7, 30-49. https://doi.org/10.37134/jpak.vol7.4.2018

Ong, E. T., Ayob, A., Ibrahim, M. N., Adnan, M., Shariff, J., & Ishak, N. (2016). The effectiveness of an in-service training of early childhood teachers on STEM integration through Project-based Inquiry Learning (PIL). http://www.tused.org/index.php/tused/article/view/609

Piaw, C. Y. (2011). Kaedah dan statistik penyelidikan: Kaedah penyelidikan. McGraw-Hill.

Sang, M. S. (2009). Perkembangan kanak-Kanak. Penerbitan Multimedia.

Siti Saleha Samsuri. (2018.). Konsep pembelajaran berasaskan projek dalam aktiviti pembelajaran bersepadu di kelas prasekolah. Jabatan Ilmu Pendidikan IPGKTHO. https://www.researchgate.net/publication/331673262_Konsep_Pembelajaran_
Berasaskan_Projek_Dalam_Aktiviti_Pembelajaran_Bersepadu_Di_Kelas_Prasekolah.
Published
2020-12-15
How to Cite
Mohamed, N. N., & Mohamad Jaafar, A. N. (2020). Penggunaan modul pembelajaran inkuiri berasaskan projek terhadap kanak-kanak berumur 4 tahun. Jurnal Pendidikan Awal Kanak-Kanak Kebangsaan, 9, 73-90. Retrieved from https://ejournal.upsi.edu.my/index.php/JPAK/article/view/4540