Penghayatan Drama di Sekolah
Keywords:
Penghayatan, Drama, Sandiwara, Sekolah, PelakonAbstract
Drama adalah kisah yang didramatisasi dan ditulis untuk dipertunjukkan di atas pentas oleh sejumlah pemain. Dalam hubungannya dengan istilah lakon, drama diertikan sebagai ragam kesusasteraan yang tersaji dalam bentuk teks atau naskhah, menggunakan bentuk cakapan (baik ekacakap atau multicakap), bertujuan menggambarkan kehidupan manusia melalui perwatakan tokoh, menggunakan pertikaiant emosi dan ekspresi lewat lakuan dan gerak. Biasanya sebuah lakon dirancang untukdipentaskan, baik dipanggung, radio, televisyen ataupun filem. Istilah lain drama adatah lakon, sandiwara atau tonil.
Downloads
References
Azman Wan Chik, 1981. Prinsip dan Kaedah Mengajar Kesusasteraan Melayu. Kuala Lumpur: Utusan Publications and Distributors.
Hashim Awang, 1987. Glosari Mini Kesusasteraan. Petaling Jaya: Fajar Bakti.
Kamarudin Husin, 1988. Kaedah Pengajaran Kesusasteraan. Petaling Jaya: Fajar Bakti
Kamarudin Husin,1998. Drama dalam Pengajaran Bahasa. Kuala Lumpur: Kumpulan Budiman Sdn. Bhd,
Lightwood, Donald, 1974. Creative Drama for Primary Schools. Glasgow: Blackie.
Mana Sikana, 1985. Tanggapan Sastera. Kuala Lumpur: Karya Bistari Sdn. Bhd.
Mana Sikana, 1985. Esei dan Kritikan Drama. Bangi. Universiti Kebangsaan Malaysia.
Mc Caslin, Nellie, 1984. Creative Crama in The Classroom. New York: Longman.
Puji Santosa, 1996. Pengetahuan dan Apresiasi Kesusasteraan. Flores: Nusa Indah.
Saparman Bakri, 1982. Alam Teater. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka