Penggunaan big book dalam kalangan guru tadika untuk perkembangan literasi kanak-kanak

The usage of big book among kindergarten teachers for children’s literacy development

  • Nabilah Asha Jabatan Pendidikan Awal Kanak-kanak, Fakulti Pembangunan Manusia, Universiti Pendidikan Sultan Idris, 35900 Tanjong Malim, Perak, Malaysia
  • Saedah Siraj Jabatan Pendidikan Awal Kanak-kanak, Fakulti Pembangunan Manusia, Universiti Pendidikan Sultan Idris, 35900 Tanjong Malim, Perak, Malaysia
  • Hazhari Ismail Jabatan Pendidikan Awal Kanak-kanak, Fakulti Pembangunan Manusia, Universiti Pendidikan Sultan Idris, 35900 Tanjong Malim, Perak, Malaysia
  • Romarzila Omar Jabatan Pendidikan Awal Kanak-kanak, Fakulti Pembangunan Manusia, Universiti Pendidikan Sultan Idris, 35900 Tanjong Malim, Perak, Malaysia
  • Suzatul Akmar Samad Tabika Kemas Felda Jengka 13, 26400, Bandar Jengka, Pahang, Malaysia
  • Enayatul Fadliyah Ninari Tadika Tunas Bestari IT, Bandar Teknologi Kajang, 43500 Semenyih, Selangor, Malaysia
Keywords: big book, perkembangan literasi, kanak-kanak, guru tadika, literacy development, children, kindergarten teachers

Abstract

Kajian ini dijalankan untuk meneroka penggunaan Big Book oleh guru tadika untuk perkembangan literasi kanak-kanak. Objektif kajian ini adalah untuk; (i) meneroka penggunaan Big Book sewaktu sesi pengajaran dan pembelajaran dalam kalangan guru tadika; dan (ii) meneroka penggunaan Big Book dalam kalangan guru tadika untuk perkembangan literasi kanak-kanak. Reka bentuk kajian ini adalah kajian kes menggunakan kaedah kualitatif. Seramai dua orang peserta kajian yang terdiri daripada guru tadika kerajaan dan tadika swasta telah dipilih. Kajian ini menggunakan protokol temu bual dalam pengumpulan data. Data daripada responden kajian dianalisis melalui proses transkrip dan coding. Hasil daripada kajian ini menunjukkan Big Book membantu guru terhadap perkembangan literasi kanak-kanak. Penggunaan Big Book adalah berkesan dan membantu perkembangan literasi kanak-kanak kerana tiga faktor berikut, iaitu; (i) pengalaman guru; (ii) kekerapan penggunaan; dan (iii) reka bentuk Big Book. Implikasi kajian penggunaan Big Book ini dapat digunakan sebagai kaedah pengajaran guru tadika untuk perkembangan literasi kanak-kanak.

This study was aimed to explore the usage of Big Book among kindergarten teachers for the literacy development of children. The objectives are; (i) to explore the usage of Big Book during the teaching and learning session among kindergarten teachers in the kindergarten settings; and (ii) to explore the usage of the Big Book for the purpose of children’s literacy development. The qualitative study was designed by applying a case study, whereby 2 respondents among both public and private kindergartens were participated as the sample. By adopting interview to collect the data, it had been transcribed and coded for the analysis process. The finding showed that by using Big Book, it could help teachers to support children’s literacy development. This effective aid were appropriate due to three factors; (i) teacher’s experiences; (ii) frequency; and (iii) the design of the Big Book. Hence, the study is implied to use the Big Book as alternative teaching materials for developing children’s literacy.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Arshad, M., & Sook Ching, C. (2017). Penilaian semula pengajaran dan pembelajaran dalam pembacaan awal. Jurnal Pendidikan Awal Kanak-kanak Kebangsaan, 6, 79-86. https://doi.org/10.37134/jpak.vol6.sp.6.2017

Ayob, A. (2017). Kesan pembelajaran menerusi penggunaan bahan bacaan interaktif berasaskan laman web terhadap kefahaman membaca kanak-kanak. Jurnal Pendidikan Awal Kanak-kanak Kebangsaan, 6(1), 1-17. https://doi.org/10.37134/jpak.vol6.1.1.2017

Bacotang, J., & Mohamed Isa, Z. (2016). Pembangunan Modul Literasi Awal (Modul Lit-A) untuk kanak-kanak taska. Jurnal Pendidikan Awal Kanak-kanak Kebangsaan, 5, 30-48.

Baharudin, H. H., Masnan, A. H., & Zain, A. (2020). The developments and challenges of the integration of interactive whiteboard technology in teaching and learning reading skills for preschool children. Jurnal Pendidikan Awal Kanak-kanak Kebangsaan, 9(2), 48-57.

Masnan, A. H., Anthony, N. E., & Zainudin, N. A. S. (2019). Pengetahuan pengajaran dalam kalangan guru prasekolah. Jurnal Pendidikan Awal Kanak-Kanak Kebangsaan, 8, 33-41.

Mohamed Isa, Z., & Che Husin, N. F. (2012). Kesan bacaan berulang terhadap kefahaman kanak-kanak prasekolah. Jurnal Pendidikan Awal Kanak-kanak Kebangsaan, 1, 1-16.

Mohamed Isa, Z., Bacotang, J., & Che Mustafa, M. (2017). Kesahan kandungan Modul Literasi Awal (Modul Lit-A) pada peringkat kanak-kanak berumur 2+, 3+ dan 4+ tahun. Jurnal Pendidikan Awal Kanak-kanak Kebangsaan, 6(1), 57-68.

Nik Salmi Nurulhuda Mohd Sainain, Romarzila Omar, Hazhari Ismail, Nordin Mamat, Ruslan Abdullah. (2020). Parental knowledge and development of languages and literacy, communication and socializations in the early childhood education. International Journal of Psychosocial Rehabilitation, 24(9), 2070-2080.

Peng Chew, F., & Fikri Ismail, M. (2020). Pelaksanaan pendekatan bermain dalam pengajaran dan pembelajaran Bahasa Melayu murid prasekolah. Jurnal Pendidikan Awal Kanak-kanak Kebangsaan, 9(1), 14-25.

Razali, R. M., & Ayob, A. (2018). Keberkesanan penggunaan Modul Interaktif terhadap pencapaian membaca murid pemulihan. International Journal of Education, Psychology and Counseling, 3(19), 34-56.

Romarzila Omar. (2017). Project-based learning in early childhood education for preschool children. Doctoral Degree in Philosophy, National University of Malaysia.
Published
2020-12-15
How to Cite
Asha, N., Siraj, S., Ismail, H., Omar, R., Samad, S. A., & Ninari, E. F. (2020). Penggunaan big book dalam kalangan guru tadika untuk perkembangan literasi kanak-kanak. Jurnal Pendidikan Awal Kanak-Kanak Kebangsaan, 9, 106-112. Retrieved from https://ejournal.upsi.edu.my/index.php/JPAK/article/view/4542