Kajian Keberkesanan Demonstrasi Syarahan Interaktif Berdasarkan Sistem Paparan Multi-Kerangka Bagi Fizik Pra- Universiti: Topik Kapasitor
Effectiveness Study of Interactive Lecture Demonstration Based on Multi-Frames Display System for Pre-University Physics: Capacitor
Keywords:
demonstrasi syarahan interaktif, sistem paparan multi-kerangka, kapasitor, pra-universiti, interactive lecture demonstration, multi-frame display system, capacitor, preuniversityAbstract
Kajian ini dijalankan bagi membangunkan modul demonstrasi syarahan interaktif berdasarkan sistem paparan multi-kerangka bagi topik kapasitor untuk dijadikan sebagai bahan bantu mengajar pada peringkat pra-universiti dan mengkaji keberkesanan modul tersebut terhadap pencapaian pelajar. Pembangunan modul ini terdiri daripada 4 peringkat iaitu merangka video eksperimen, merakam video eksperimen, menyunting video eksperimen dan membangunkan modul. Kemudian, kajian berbentuk eksperimen kuasi dijalankan dalam kalangan 60 pelajar tahun pertama program Diploma Sains Universiti Pendidikan Sultan Idris dengan menggunakan set soalan ujian pra dan ujian pos bagi mengkaji keberkesanan modul tersebut. Dapatan kajian menunjukkan bahawa pelajar yang diajar menggunakan modul yang dibangunkan mengalami peningkatan dalam pencapaian berbanding pelajar yang diajar menggunakan slaid PowerPoint sahaja. Selain itu, terdapat perbezaan yang signifikan bagi pencapaian antara kedua kumpulan pelajar tersebut. Maka, modul tersebut boleh digunakan untuk meningkatkan pencapaian pelajar pra-universiti dalam topik kapasitor.
-------------------------------------------------------------------------------------------
This study was carried out to develop a module for interactive lecture demonstration based on multi-frames display system for capacitor topic as teaching tools at pre-university level and investigate the effectiveness of module on students’ achievements. Module development consisted of 4 stages which were designing experimental video, recording experimental video, editing experimental video and developing module. Then, the quasiexperimental study was carried out among 60 first year students of Diploma in Science, Universiti Pendidikan Sultan Idris using pretest and posttest question sets. Results of study indicated that the achievement of students taught by the developed module is better compared to students taught by PowerPoint slide only. Moreover, there was a significant difference for achievement between two groups of students. Thus, the module can be used to improve students’ achievement at pre-university level in capacitor topic.